ورژن

درمان پسوریازیس ممکن است؟

پسوریازیس یک بیماری حاد خود ایمنی است که موجب تولید غیرعادی سلول‌های پوست می‌شود. این‌‌‌تولید بیش از حد سلول‌های پوستی بر روی پوست زخم و جراحت بر جای می‌گذارند.

پسوریازیس در چه کسانی دیده می شود؟

زن و مرد به صورت برابر مبتلا به پسوریازیس می‌شوند. پسوریازیس در همه‌ی نژادهای مختلف و با گروه سنی‌های مختلف دیده می‌شود. اما در افراد با شدت و درجه‌های مختلفی دیده می‌شود. حدود 3.6 درصد از قفقازی‌ها ، حدود 1.9 درصد از آمریکایی‌ها و به همان نسبت آفریقایی‌ها مبتلا به این‌بیماری هستند.
طبق مطالعات فعلی ، بیش از 8 میلیون آمریکایی مبتلا به پسوریازیس هستند.

این بیماری اغلب بین سنین 15 تا 35 سال ایجاد می‌شود ، اما می‌تواند در هر سنی بروز کند. حدود 10 تا 15 درصد از افراد قبل از 10 سالگی مبتلا به پسوریازیس می‌شوند.

پسوریازیس به چه صورت بر روی بدن خودش را نشان می‌دهد؟
کسانی که مبتلا به این‌بیماری هستند رشد غیر عادی سلول های پوستی آن هامنجر به ایجاد پلاک‌هایی روی پوست می شود. که این‌پلاک‌ها در نهایت کنده می‌شوند و می‌افتند. عمر هر پلاک پوستی حدودا یک ماه است.پلاک‌های پوستی به صورت نقره‌ای هستند که در اطراف آن‌ها عفونت و قرمزی دیده می‌شود.

کسانی که پسوریازیس دارند می‌دانند که این‌پروسه تولید و رشد پلاک‌های پوستی معمولا چند روز طول می‌کشد. چون سلول‌های پوستی زمان کافی برای افتادن ندارند این تولید بیش از حد نرمال سلول هایپوستی معمولا پلاک های پوستی را بر روی پوست به وجود می‌آورند. این پلاک‌های پوستی معمولا در زانوها و آرنج‌ها دیده می‌شوند و در همه جای بدن می‌توانند رشد کنند از جمله:

1-دست
2-پا
3-سر
4-صورت
5-پوست سر

تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری، پسوریازیس ناخن و دهان می‌گیرند. بر طیق یک تحقیق حدودا  7.4 میلیون از افراد امریکا مبتلا به این‌بیماری هستند. این‌بیماری با بیماری‌های دیگری در ارتباط است از جمله:

1-دیابت نوع 2

2-بیماری قلبی

3-آرتریت

4-عصبانتیت

5-افسردگی

 

 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است.

چند نوع پسوریازیس داریم؟

1-پسوریازیس پلاکی یا صدفی

پسوریازیس پلاکی یکی از رایج ترین نوع پسوریازیس است. درکشور آمریکا حدودا 80 درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس به این نوع مبتلا هستند.در این نوع بیماری قرمزی و جراحت در اطراف پلاک‌های پوستی آن‌ها دیده می‌شود. این پلاک ها به رنگ نقره ای سفیدهستند و در زانو و سر و آرنج دیده می‌شوند.

2-پسوریازیس خال دار

پسوریازیس خال دار معمولا در بچگی رایج تر است. این‌نوع از بیماری باعث ایجاد لکه‌های صورتی رنگ کوچک بر روی پوست می‌شود.که عمدتا زانوها و دست‌ها را درگیر می‌کند. این‌لکه‌های صورتی رنگ معمولا خیلی ضخیم نیستند.

3-پسوریازیس جوشی

پسوریازیس جوشی معمولا در بزرگسالان رایج تر است به این صورت که جوش‌های قرمز رنگ و سفید چرکی زیرپوستی در بدن آن‌ها به وجود می‌آید.این نوع از بیماری معمولا در قسمت‌های کوچک بدن مثل پا و دست دیده می‌شود ولی این‌جوش‌های چرکی می توانند به همه جا گسترش یابند.

5-پسوریازیس برعکس

این نوع از پسوریازیس معمولا در قفسه سینه یافت می شوند و سبب عفونت‌های قرمز رنگ می‌شوند.

6-آرتریت پسوریازیس

این نوع از پسوریازیس بسیار شدید و خیلی نادر است.این نوع پسوریازیس قسمت‌های بزرگ بدن را درگیر می‌کند. معمولا خیلی رایج نیست اما می‌تواند در افراد بسیار تهدیدآمیز باشد و فردی که مبتلا به آن می شود باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کند.

نشانه‌های پسوریازیس چیست؟

رایج ترین نشانه های این‌بیماری می‌تواند شامل:

1-قرمز و عفونی شدن پوست

2-پلاک‌های سفید نقره ای سفید

3-خشک و نازک شدن پوست که به سرعت خراش بر می‌دارد و به خونریزی می‌افتد.

4-زخم در اطراف پلاک ها

5-خارش و حس سوختگی در نواحی پلاک‌ها

6-صخیم شدن ناخن ها

7-دردناک شدن مفصل ها

همه‌ی مردم عموما این علائم را تجربه نمی کنند بعضی از آن‌ها فقط تعداد کمی از این‌علائم را تجربه می‌کنند.

آیا پسوریازیس واگیردار است؟

پسوریازیس واگیردار نیست. این‌بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. حتی لمس کردن پوست این‌افراد هم باعث انتقال بیماری نمی‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود؟

دکتر ها هنوز نمی‌دانند که چه چیری باعث ایجاد پسوریازیس می‌شود. با این‌وجود مطالعات نشان داده است که مهم ترین علائم آن سیستم ایمنی ضعیف و ژنتیک است.

 

پسوریازیس یکی از بیماری‌های خودایمنی است که بدن خودش زا مورد حمله قرار می‌دهد. در این نوع از بیماری، سلول‌های سفید خون که به نام t هستند سلول‌های پوست بدن را مورد حمله قرار می‌دهند. در یک بدن عادی گلبول‌های سفید خون به باکتری‌ها و میکروب‌ها حمله می‌کند ولی در این‌بیماری به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به خود، سلول‌های پوستی بیش از حد نرمال تولید می‌شود. تولید بیش از حد سلول های پوستی در نهایت باعث ایجاد پلاک‌های ‌پوستی می‌شود و پس از آن فرد شاهد قرمزی و عفونت در اطراف پلاک‌ها می‌شود.

ژنتیک

بعضی از افراد این‌ژن را از خانواده خود به ارث می‌برند اگر شما یک عضو از خانواده داشته باشید که پسوریازیس داشته باشد ریسک ابتلا به آن برای شما بسیار زیاد خواهد بود با این‌وجود درصد ابتلا به این ‌بیماری از طریق ژنتیک در کسانی که ژن پسوریازیس را از خانواده خود به ارث برده اند خیلی کم است و حدودا 2 الی 3 درصد است.

تشخیص پسوریازیس

2 نوع آزمایش برای تشخیص آن وجود دارد.

آزمایش فیزیکی

بیشتر دکترها می‌توانند با آزمایش‌های فیریکی کوچک این‌بیماری را تشخیص بدهند چون نشانه‌های آن بسیار واضح و تشخیص آن آسان تر از باقی نشانه‌ها است در حین این آزمایش مطمئن شوید که همه قسمت‌های بدن خود را به دکتر نشان داده‌اید و حتما اگر فردی از خانواده شما مبتلا به این بیماری است حتما دکتر خود را مطلع کنید.

بیوپسی

اگر نشانه های شما واضح نباشد و دکتر شما مشکوک باشد. یک قسمت از پوست شما را به عنوان نمونه بر می‌دارد، که بیوپسی نامیده می‌شود و در آزمایشگاه این‌نمونه در زیر میکروسکوپ قرار داده می‌شود. تا دکتر بواند تشخیص درستی بدهد.

 

 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی است.

چه مواردی باعث تشدید پسوریازیس می شود؟

استرس

معمولا استرس باعث تشدید این‌بیماری می‌شود اگر شما به صورت غیرعادی الکل استفاده کنید، پسوریازیس شما تشدید می‌یابد بنابراین کنترل مصرف آن برای پوست شما بسیار مهم است.

الکل

الکل سنگین باعث تشدید پسوریازیس می‌شود اگز شما به صورت غیرعادی الکل مصرف کنید پسوریازیس شما تشدید می‌یابد. بنابراین کنترل مصرف آن برای پوست شما بسیار حائز اهمیت است.

جراحت

یک تصادف بزرگ و صدمه جدی به پوست  و یا یک خراش بزرگ بر روی پوست شما و یا قطعی عضو شما در صورتی که ژن این‌بیماری را داشته باشید احتمال ابتلا به این‌بیماری را افزایش می‌دهد.

درمان پسوریازیس

خوشبختانه درمان‌های زیادی برای پسوریازیس وجود دارد یعضی از این‌درمان ها سرعت رشد سلول‌های پوستی جدید را متوقف می‌کند و بعضی از آن‌ها  جهت ذرمان خشکی پوست و خارش پوست است.
دکتر شما ممکن است یک برنامه درمانی درست برای شما  بر اساس سن شما، سلامتی کلی شما ، و اینکه کجای بدن شما این‌بیماری وجود دارد، در نظر بگیرد.درمان می‌تواند شامل:

1-کرم های استروییدی

2-کرم هایی برای پوست خشک شما

3-شامپو، کرم و لوسیون‌های مناسب پوست

بعضی از درمان‌های مدرن هم وجود دارد که شامل:

1-نوردرمانی: دکتر شما نور فرابنفش را بر روی پوست شما می‌تاباند تا سرعت رشد این سلول‌ها را آهسته تر کند این‌درمان، ترکیبی از یک دارو به نام پسورالن است که با نور همراه است.

2-متوترسکات: این دارو می‌تواند بیماری استخوان ، کبد و مشکلات ریوی به وجود بیاورد. بنابراین دکتر شما همیشه حواسش به  شما است و مرتبا شما را آزمایش می کند.شما باید همیشه اآزمایش های کبدی دهید و کبدخود را چک کنید.

3-قرص ریتنوپید: این قرص ها و لوسیون ها شامل ویتامین A هستند و مشکلاتی از قبیل تولد توزاد به وجود می‌آورند. بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

این دارو برای سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود، موجب خرابی کلیه و  سبب فشار خون بالا می‌شود. بنابراین مجدد شما باید تحت درمان و نظارت باشید.

4-داروهای بیولوژیکی

این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند تا بدن بتواند از تولید غیرعادی سلول‌های پوستی جلوگیری کند.

درمان خانگی

هر چند که با درمان خانگی نمی توان پسوریازیس را کنترل کرد اما یک سری استراتژی‌هایی است که می تواند ریسک ابتلا به آن را کاهش داد.

1-کاهش استرس با یوگا، ورزش و مدیتیشن

2-داشتن رژیم غذایی مناسب و حفط وزن

3-جلوگیری از خوردن غذاهای چرب

4-ملحق شدن به گروه‌هایی که افراد مبتلا به این بیماری در آن عضو هستند و تجربه دارندو با شما به اشتراک می‌گذارند.

5-نکشیدن سیگار و عدم مصرف الکل

درمان خانگی که خارش را کاهش دهد شامل:

1-پوست خود را همیشه چرب نگه دارید.

2-دوش آب سرد برای ده دقیقه در روز و آب داغ مصرف نکنید.

پرسش بعضی از مبتلایان به پسوریازیس

1-آیا می توانیم اصلاح کنیم؟

اصلاح بدن ترجیحا بهتر است با روش‌های نوینی مثل وکس و اپیلاسیون باشد زیرا هر گونه جراحتی در بدن می تواند باعث ایجاد این‌بیماری شود.

2-آیا استخر می‌توانیم برویم؟

بله می توان از استخر استفاده کرد، اما ترجیحا از آب داغ و جکوزی استفاده نفرمایید جون آب داغ باعث تشدید این بیماری می‌شود. پس بهتر است از انجام کارهایی که منجر به افزایش نشانه‌های این‌بیماری می شود جلوگیری کنیم.

3-آیا پرهیز غذایی وجود دارد؟

بله بهتر است حدالامکان از مصرف  غذاهای چرب و از گوشت قرمز خودداری کنید زیرا آن‌ها کبد را چرب می‌کنند و چرب شدن کبد با پسوریازیس در ارتباط است و داروهای پسوریازیس نیز خود باعث چرب شدن کبد شما می‌شوند.

 

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط