ورژن

تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ویروس کرونا

چگونه سیستم ایمنی بدن را برای پیشگیری از ویروس کرونا آماده کنیم؟

سوالی که ذهن همه مردم جهان را درگیر کرده و ویروس کوید19 (covid19) را به یک بحران جهانی تبدیل کرده است. هنوز راه درمان و یا پیشگیری از ویروس کرونا به طور قطعی مشخص نیست؛ چرا که این ویروس جدید است و هنوز زمان کافی برای شناخت آن لازم است.

در فضای مجازی و آنلاین ادعاهایی مبنی بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ویروس کرونا با کمک ویتامین D و C وجود دارد. اما سوال مهمی وجود دارد که آیا واقعا این ویتامین‌ها و مواد غذایی توصیه شده برای پیشگیری از کرونا مفید است؟ این موضوع مسئله بسیار بزرگ و مهمی است؛ چرا که سیستم ایمنی فقط از یک بخش تشکیل نشده که به راحتی با یک برنامه بتوان آن را بهبود بخشید. گاهی تقویت بخشی از آن باعث اختلال در بخش‌های دیگر می‌شود و ممکن است بخشی را تقویت کنیم که ارتباطی به مبارزه با ویروس ندارد.

مراحل پایه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ویروس کرونا:

کارهایی که در ادامه گفته شده توصیه‌های بسیار مهمی هستند که هیچ هزینه خاصی به دنبال ندارند و برای حفاظت و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم می‌باشند. این مراحل اساسی را برای پیشگیری از کوید19 حتما در برنامه زندگی خود قرار دهید. اگر چه نکات گفته شده همیشه مهم بوده‌اند اما با توجه به شرایط اضطراری حال حاضر بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

شستشوی دست و پیشگیری از کوید19

بهترین راه برای پیشگیری شستن منظم دست‌ها است.

شستشوی کامل دست‌ها برای پیشگیری از کرونا ویروس:

ویروس کرونا (covid19) در برابر آب و صابون مقاومت زیادی نشان نمی‌دهد و با شستشوی دست به مدت ۲۰ ثانیه از بین می‌رود. همچنین در صورت نبود آب و صابون میتوانید از مایع ضد عفونی کننده حاوی الکل بالای ۶۰ درصد استفاده کنید.

سیگار نکشید:

خطر ابتلا به عفونت‌ها و عوارض شدید ناشی از این عفونت‌ها در افرادی که سیگاری هستند بیشتر دیده می‌شود. در مقاله‌های قبلی راجع به عوارض سیگار بر بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان پروستات، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی صحبت کردیم. همین دلایل کافی است تا برای پیشگیری از ویروس کرونا مصرف سیگار را کنار بگذارید.

برای پیشگیری از ویروس کرونا خواب کافی داشته باشید:

به طور کلی خواب کافی برای بدن ضروری است اما بر اساس مطالعات انجام شده افرادی که بی‌خوابی داشتند نسبت به واکسن آنفلوآنزا مقاومت کمتری از خود نشان دادند ولی در افرادی که استراحت و خواب منظم داشتند عملکرد سیستم ایمنی بهتر بود. مطالعه دیگری روی نوعی ویروس که عامل یک نوع سرماخوردگی بود انجام شد و نشان داد افرادی که کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، ۳برابر بیشتر از افرادی که بیش از ۸ ساعت میخوابند در معرض ابتلا به بیماری هستند.

 

پیاده روی

پیاده روی نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کوید19 (covid19) دارد.

رابطه ورزش و پیشگیری از کوید 19 (covid19):

مطالعات نشان داده افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که زمان کمتری را صرف فعالیت‌های بدنی می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند. بررسی‌های موردی نشان داد تمرین‌های سنگین ورزشی که بیش از ۱/۵ ساعت زمان می‌برد و ضربان قلب تا ۷۵ درصد میزان حداکثری آن بالا می‌برد، سیستم ایمنی بدن را تا حدی سرکوب می‌کند و خطر ابتلا به عفونت را بیشتر خواهد کرد. به خاطر داشته باشید الان زمان شروع یک روند ورزشی با شدت بالا نیست.

اگر از ورزش کردن با شدت بالا لذت ميبرید باید توجه داشته باشید که در زمان حاضر باید 10تا20 درصد از شدت ورزشی خود بکاهید. همچنین روی ورزش کردن در محیط خانه و یا محیط باز بیشتر تمرکز کنید چرا که وسایل باشگاهی امکان انتقال ویروس را زیاد می‌کنند.

مدیریت استرس در پیشگیری از ویروس کرونا:

بعضی از استرس‌های کوتاه مدت بر سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشته و باعث تقویت آن می‌شود. اما اگر این استرس‌ها به استرس مزمن تبدیل شوند عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. نگرانی درباره بورس سهام، استرس و فشار شدید کاری، و توجه به مسائلی که استرس شما را افزایش می‌دهد باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن شده که ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی داشته باشد.

مصرف الکل را برای پیشگیری از ویروس کرونا مدیریت کنید:

بعضی افراد برای کاهش و یا کنترل استرس خود به الکل متوسل می‌شوند. این در حالی است که با مدیتیشن و یا پیاده‌روی در طبیعت و یوگا میتوان میزان فشارها و استرس را کاهش داد ولی ظاهراً این اعمال برای بعضی افراد اغنا کننده نیست و متاسفانه رو به مصرف الکل می‌آورند.

مطالعات نشان داد ارتباط خاصی بین مصرف زیاد الکل و افزایش حساسیت به عفونت‌ها وجود دارد برای پیشگیری از ویروس کرونا مصرف الکل را کاهش دهید تا بر سیستم ایمنی تأثیر منفی نداشته باشد. اگر به نوشیدن الکل اعتباد شدید دارید باید مصرف آن را به یک بار در روز کاهش دهید.

 

 

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط